Consolidated Catalina Mk I-VI 1940, Encyklopedia militariów MarkaF - lotnicze

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->USATechnika lotniczaBROŃ1940Rozpoznawcza łódź latająca i amfibiaConsolidated Catalina Mk I - Mk VICatalina IIA. Typ:rozpo-znawcza łódź latająca.Rozpiętość:30,48 m.Długość:18,82 m.Wy-sokość:5,84 m.Powierzchnianośna:140,65 m2.Masa własna:9485 kg.Masa całkowita:16066kg.Napęd:2 czternastocylindrowesilniki dwugwiazdowe Pratt & Whit-ney R-1830-92 o mocy 1200 KM(882 kW).Prędkość maksymalna:288 km/h.Pułap:4480 m.Zasięg:4096 km.Uzbrojenie:2 karabinymaszynowe Vickers K kalibru 7,7mm na stanowiskach ruchomych wdziobie i w tunelu dennym kadłuba; 2 karabiny maszynowe Browning kalibru 7,7 mm na stanowiskach ruchomych woszklonych kabinach z boków kadłuba; komora bombowa mieszcząca do 907 kg bomb.Załoga:8 osób.Catalina IVA. Typ:rozpoznawczałódź latająca.Rozpiętość:31,70 m.Dłu-gość:19,45 m.Wysokość:5,76 m.Po-wierzchnia nośna:130 m2.Masa własna:9485 kg.Masa całkowita:16066 kg.Na-pęd:2 czternastocylindrowe silniki dwu-gwiazdowe Pratt & Whitney R-1830-92 omocy 1200 KM (882 kW).Prędkość mak-symalna:288 km/h.Pułap:4480 m.Za-sięg:4096 km.Uzbrojenie:2 karabiny ma-szynowe Vickers K kalibru 7,7 mm na sta-nowiskach ruchomych w dziobie i w tuneludennym kadłuba; 2 karabiny maszynoweBrowning kalibru 7,7 mm na stanowiskachruchomych w oszklonych kabinach z bokówkadłuba; komora bombowa mieszcząca do 907 kg bomb.Załoga:9 osób.Wczerwcu 1939roku w an-gielskiej bazie Felixstone wodowałałódź PBY-4 oznaczona numerem NP-9630. Załogę łodzi stanowili RussellRogers - pilot, Lou Vancey - drugi piloti zarazem nawigator oraz inżynierpokładowy i radiooperator. Łódź zo-stała poddana próbom i po ich zakoń-czeniu Anglicy w osobie Sir Marshallai Sir Rodericka Hilla wyrazili chęć za-kupu ok. 40 maszyn tego typu. Pierw-sze zamówienie dotyczyło jednak łodziPBY-5(Model-28-5ME). PonieważUSA były państwem neutralnym, a w2Europie wybuchła wojna, pojawiły się trudności z przesłaniem łodzi do Anglii. Problem ten rozwiązało powołanie prywat-nego przedsiębiorstwa American Export Airlines z siedzibą na Bermudach, które zajęło się wysyłaniem łodzi do W. Bryta-nii. Do Anglii skierowano także grupę 16 pilotów Marynarki USA (jako ochotników) w celu przeszkolenia pilotów angiel-skich. Zgodnie z życzeniem Brytyjczyków samoloty otrzymały silnikiPratt & Whitney R-1830-S1C3C-G,a także opance-rzenie na stanowiskach ośmioosobowej załogi oraz samouszczelniające się zbiorniki paliwa.Wlistopadzie 1940roku, a więc krótkopo dostarczeniu pierwszego ze109egzemplarzyPBY-5(Model 28-5ME) dlaRAF,samolot tenotrzymał nazwęCatalina Mk I.Catalina tona-zwa wyspypołożonej blisko wybrzeży Kalifornii.OznaczenieCatalina Mk IAotrzymało14łodzilatającychCansoprodukcji kanadyjskiej. Dostar-czone w ramach umowy Lend-Lease łodzie lata-jące PBY-5 (225 egzemplarzy) nosiły oznaczenieCatalina Mk IB.SamolotyCatalina Mk II(6 eg-zemplarzy) były podobne do Catalin Mk I, różniłysię tylko zainstalowanym wyposażeniem. AmfibiePBY-5A, budowane w zakładach Vickers Canada (Model 28-5MC), miały oznaczenieCatalina Mk IIA(50 egzemplarzy).W North Atlantic Ferry Service użytkowano12amfibii PBY-5A pod oznaczeniemCatalina Mk IIIA.JakoCataliny Mk IVAużytkowano93łodzie latające dostarczone w ramach umowy Lend-Lease. Budowane w zakładach Boeinga łodzie latają-cePB2B-1(194 egzemplarze) nazwanoCatalina Mk IVB.Dla łodzi latających PBN-1 Nomad zarezerwowano oznacze-nieCatalina Mk V,ale RAF tej wersji nie otrzymał. Wyprodukowane w zakładach Boeinga samolotyPB2B-2(77 egzem-plarzy), będące odpowiednikami wersji PBY-5A, nosiły oznaczenieCatalina Mk VI.RAF przejął także siedem łodzi przeznaczonych początkowo dla lotnictwa australijskiego pod oznaczeniemMo-del 28-5MA.Te ostatnie samoloty nazwanoCatalina II.Ponadto RAF przejął 30 maszyn zakupionych przez francuskąArmee de L’Air wczerwcu 1940roku, które nie mogły być dostarczone ze względu na upadek Francji.3 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzonowiec.htw.pl
  • Odnośniki