Chrościcki Juliusz A. - Pompa funebris, LITERATURA FAKTU - j. polski

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->JULIUSZ A. CHROŚCICKIPOMPA FUNEBRISZ DZIEJÓW KULTURY STAROPOLSKIEJW a r s z a w a 1974PaństwoweWydawnictwoNaukoweOkładkęprojektowałFranciszekStarowieyskiRedaktor prowadzącyTeresaHrankowskaRedaktor technicznyAndrzejRowickiKorektorIrenaZarzyckaCopyrightby Państwowe Wydawnictwo NaukoweWarszawa 1974PrintedinPolandSPIS TREŚCIWSTĘP1. OBRZĘDY POGRZEBOWE712GenezaPogrzebPogrzebPogrzebobrządku pogrzebowegoantyczny. Grecja i Rzymwczesnochrześcijańskichrześcijański w średniowieczu i okresie nowożytnym.12132834432. POGRZEB W OKRESIE NOWOŻYTNYM W POLSCEŹródła, stan badańZarys liturgii i obyczajówMoralizatorska asceza a wystawność pompy pogrzebowej..Wizerunki, portrety trumienne, chorągwie nagrobne a kaznodziej­stwoTriumf śmierciEwolucja obyczajów i obrzędów3. ROZWÓJ FORMW POLSCEARCHITEKTONICZNYCHCASTRUMDOLORISIKATAFALKU43485467818495Architektura okazjonalna i dekoracja okolicznościowa. . .Terminy: „katafalk", „mary",castrum doloris, bed ot stalew saliparadnej i „łoże żałobne" w sali żałobnejOddziaływanie ceremonii i obrzędów pogrzebowych na sztukę na­grobnąEwolucja stylowa formcastrum dolorisi katafalku. Architekcii wykonawcyAnalogie i porównania stylistyczne z obcą architekturą okazjo­nalnąPolskie realizacje jako wyraz upodobań estetycznych i artystycz­nych fundatorów>5(951251411832082124. PROGRAMY TREŚCIOWE KATAFALKÓW I CASTRUMDOLORIS226Twórcy programów i ich realizacjePodręczniki pompy pogrzebowej i „wzorniki"NajciekawszeconcettiZAKOŃCZENIEANEKSY ŹRÓDŁOWESŁOWNIK PROJEKTANTÓW, WYKONAWCÓW I RYTOWNIKÓWINDEKSYSTRESZCZENIAOBCOJĘZYCZNE226239245257267291320344360SPIS ILUSTRACJIWSTĘPUroczyste pogrzeby staropolskie określały bardzo dokładniekulturę duchową minionej epoki, klimat estetycznych wzruszeń,jak i rodzaj artystycznych nowinek. Były również wyrazem ofen­sywnej akcji katolickiej nie tylko w okresie kontrreformacjiw Polsce. Ceremonie pogrzebu chrześcijańskiego miały oswoićżyjących z tajemnicą śmierci, uspokoić żal najbliższych, wymo­dlić zmarłemu odpuszczenie kar czyśćcowych. Na dworze kró­lewskim czy magnackim architekt, teolog, rzeźbiarz, malarz czyzłotnik wykonywali wspaniały katafalk licząc się z wyrobionymsmakiem artystycznym elity umysłowej i kulturalnej. Opróczpogrzebów w kościołach dworskich, odbywały się pogrzebymieszczańskie czy chłopskie w prowincjonalnych kościółkachparafialnych ze skromną, stereotypową dekoracją.Współcześnie, po okresie krytyki bogatych obyczajów po­grzebowych związanych z chrześcijaństwem, ujawniła się po­trzeba nowego ceremoniału. Piszą o tym wyraźnie publicyścizwiązani z ruchem laickim. Nie istniejące już StowarzyszenieAteistów i Wolnomyślicieli miało stworzyć wzruszające świeckieobrzędy, nie wiążące się z wiarą w życie pozagrobowe. Zajmo­wała się tym Komisja do spraw obrzędowości. Świecki „pogrzebpowinien mieć cechy poważnego obrządku [...] nie tylko zewzględu na zmarłego, ale również na żyjących, których uczucianależy uszanować"KInstynktowna potrzeba uroczystego cere­moniału pogrzebowego wydaje się charakterystyczną dla roz­maitych form cywilizacji. Wspaniałe pogrzeby Marii Dąbrow­skiej czy Bohdana Pniewskiego, celebrowane przez kilka dni7 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzonowiec.htw.pl
  • Odnośniki